Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Takavarikoitua omaisuutta ei voida käyttää ilman kansainvälisen tuomioistuimen päätöstä tai YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa. Varoja on tällä hetkellä arvioiden mukaan 300 miljardia dollaria. Meidän tulee varmistaa, ettei varoja palauteta Venäjälle ilman selkeitä ehtoja sodan loppumisen jälkeen. Yhdysvaltain oikeus teki asiasta päätöksen ja ohjasi maan jäädyttämät kuusi miljardia Ukrainaan. Euroopassa päätös olisi oikeudenmukainen Ukrainan tukemiseen, mutta lisäisi samalla vakavia jännitteitä ja konfliktien eskaloitumista Euroopan ja Venäjän välillä.
Arvioiden mukaan Venäjän talous kasvaa Euroopan unionin taloutta voimakkaammin. Pakotteet eivät toimi ja niitä pystytään kiertämään. Meidän tulee koventaa toimiamme, jotta pystymme nykyistä paremmin vaikuttamaan sodan loppumiseen. Myös Kiina tulee saada yhteistyöhön kriisin ratkaisemiseksi.
EU:n on tuettava Ukrainaa monipuolisesti. Yhteisellä rahoituksella pyrimme välttämään kriisin eskaloitumista entisestään. Varojen käyttöä tulee seurata reaaliaikaisesti ja tarkasti.
Kansansuosion tavoittelu kansankiihotuksellisin keinoin on uhka demokratialle. Populistiset puolueet lisäävät usein jännitteitä, jotka heikentävät EU:n yhtenäisyyttä ja vaikeuttaa päätöksentekoa. Monet populistiset puolueet vastustavat Eurooppalaista yhteistyötä edistäen nationalistisia tai autoritaarisia arvoja, jotka ovat ristiriidassa EU:n perusarvojen kanssa. Avoimen kaupan vastustaminen heikentää EU:n taloudellista kilpailukykyä ja vaikuttaa sen kykyyn edistää taloudellista kasvua ja työllisyyttä. Meidän on tärkeää varmistaa Euroopan unionin vakaus ja menestys tulevaisuudessa.
Raja-aitoja on käytössä useissa Euroopan reuna-alueilla sijaitsevissa valtioissa. Niiden tarkoitus on tehostaa rajavalvontaa välineellistetyn tai laittoman maahantulon tilanteissa. Pelkillä aidoilla ei rajaturvallisuutta ratkaista, mutta tietyillä alueilla ne helpottavat valvontaa. Rahoitusta tulee hakea EU:n rajaturvallisuuden rahastosta, jonka tehtävä on laillisten rajanylitysten ja matkustamisen sujuvoittaminen ja turvallisuusriskien ennakointi ja ehkäisy.
Turvallisuutta rakennetaan parhaiten niin kansallisesti, Pohjoismaisella yhteistyöllä, yhtenäisessä Euroopassa kuin Natossa. Yhteisen puolustuksen eri alueet on sovittava saumattomasti yhteen, jottemme rakenna kallista päällekkäistä hallintoa ja hidasta päätöksentekoa.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Niin kauan kun Venäjä jatkaa laitonta hyökkäyssotaansa Ukrainassa on sodan uhka myös muissa Euroopan maissa mahdollinen. Siksi on perusteltua panostaa puolustukseen, kuten olemme tehneetkin. Sen sijaan pelon lietsomista tulee välttää. Meillä on Naton ja yhtenäisen Euroopan myötä vankat valmiudet kriisitilanteisiin. Meidän on myös tehtävä kaikkemme, jotta tämä skenaario ei toteudu.
Välineellistettyyn maahanmuuttoon ei ole EU:ssa riittävästi varauduttu. Tarvitsemme pakolaispolitiikkaan kokonaisuudistuksen, joka vastaa nykyisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin ennakoivasti ja ennaltaehkäisevästi.
EU:n on tuettava Ukrainaa monipuolisesti ja Ukraina voidaan hyväksyä Euroopan unionin jäseneksi heti, kun se täyttää jäsenille asetetut poliittiset ja taloudelliset kriteerit. Vaatimuksista ei voida joustaa, sillä vaatimusten tarkoituksena on estää EU:n ajautuminen taloudelliseen, tai toiminnalliseen kriisiin sekä turvata demokratia joka kunnioittaa ihmisoikeuksia, vähemmistöjen oikeuksia, oikeusvaltioperiaatetta ja yhteisiä ympäristötavoitteita. Jäsenyyteen liittyvä prosessi on monivaiheinen ja se kestää useita vuosia, jonka aikana ehdokasmaan on osoitettava sitoutumista ja kykyä noudattaa EU:n vaatimuksia.
Turvallisuutta rakennetaan parhaiten niin kansallisesti, yhtenäisessä Euroopassa kuin Natossa. Yhteisen puolustuksen eri alueiden on sovittava saumattomasti yhteen, jottemme rakenna kallista päällekkäistä hallintoa ja hidasta päätöksentekoa. Meidän tulee vahvistaa Euroopan yhtenäisyyttä suhteessa ulkovaltoihin.
Metsät ovat maamme ainutlaatuinen luonnonvara ja niillä on valtava luonto-, ilmasto- ja talousarvo. Talousmetsää on n. 86% metsäpinta-alasta ja niistä hakataan vuosittain n. 1,5%. Suomalainen metsä ansaitsee suunnitelman, jossa sitä kunnioitetaan. Hakkuissa tulee avohakkuiden sijaan suosia jatkuvaa kasvatusta, jolloin metsän monimuotoisuus säilyy ja tuotot etenkin pidemmällä aikavälillä tuntuvasti nousevat. Lisäksi Suomen tulee panostaa korkean jalostusasteen tuotteisiin. Puukuiduilla pystytään jo nyt korvaamaan muovin ja kankaan kaltaisia tuotteita ja kehitys etenee huimin harppauksin. EU:n ympäristöpolitiikan tulee huolehtia yhteisistä suurista linjauksista ja tukea vastuullista metsätaloutta.
Ilmastonmuutos on ihmiskunnan tärkeimpiä ratkaistavia haasteita. Vahvaan ohjauspolitiikkaan sekä vihreään teknologiaan ja teollisuuteen tulee panostaa. Yrityksiä, työllistymistä, taloutta ja ihmisten arkea ajatellen sopeutuminen muutokseen tarvitsee enemmän aikaa kuin mitä suorat kiellot vaatisivat. Vety ja biokaasu toimivat polttomoottorilla ja siitäkin näkökulmasta täyskielto ei yleensä ole oikea ratkaisu.
Hiilineutraalius on välttämätöntä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Samalla poistamme riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Eurooppalaiset yritykset ovat investoineet voimakkaasti uusiin teknologioihin ja myös markkinat toivovat asetettujen tavoitteiden mukaista toimintaa. Suomessa kehitetyt ratkaisut ja teknologiat ovat tulevaisuuden vientivaltteja. Ympäristö- ja luontoarvoista ei tarvitse joustaa, kun rakennamme johdonmukaisesti vastuullista yhteiskuntaa ympäristölle kestävällä tavalla.
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Nykytilanne on näyttänyt energiaomavaraisuuden tarpeellisuuden. Uusien voimaloiden osalta meidän tulee tarkemmin arvioida, millä tavalla energiatehokkuus ja varastointi kehittyy tuulivoimassa ja muissa uusiutuvissa energialähteissä. Riippuvuus uraaniin on ongelmallista ja uusilla ydinvoimaloilla ratkaistaan vasta kymmenien vuosien päästä olevaa energiantarvetta.
Maataloustuet ovat tärkeitä huoltovarmuuden, kohtuuhintaisen ruoan ja ympäristöystävällisen viljelyn tuottamiseksi. Lihantuotanto ei nykyisessä laajuudessaan ole ympäristön, päästöjen tai tuotannon näkökulmasta terveellä tasolla. Tukia tulee kohdentaa siten, että huomioimme paremmin reilun kaupan, ympäristön ja kokonaistalouden tarpeet. Miten EU:n myöntämiä tukia eri kohteille seurataan ja miten niiden vaikutusta mitataan? Onko meillä suomalaisilla ja meidän valtionhallinnolla kokonaiskuvaa tukien tehokkuudesta?
Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.
Vastuullista kaupankäyntiä tulee tukea, riippuvuuksia vähentää ja turvallisuusuhkia torjua. Toimiva talous ja työllisyys vaativat avoimia ja reiluja, mutta ennen kaikkea oikeudenmukaisia kauppasuhteita. Vahva Eurooppa tarkoittaa sekä vahvoja sisämarkkinoita että vahvaa yhteistyötä globaalien suurvaltojen kanssa.
Yhteisvaluutan edut ovat kiistattomat. Se helpottaa kauppaa ja tarjoaa vakautta Suomen rahapolitiikkaan. Vakaus lisää investointeja. Niin kuluttajat kuin yritykset hyötyvät kaupan helpottumisesta. Haasteena ovat velkakriisit, jonka vuoksi tuleekin edistää selkeitä ja oikeudenmukaisia talouspolitiikan sääntöjä.
Liian kova talouskuri ei saa nousta investointien ja kasvun esteeksi. Suomessa hallitus on perustellut kovia leikkauksia ja verojen korotuksia muun muassa sillä, että Suomi muuten päätyisi EU:n niin sanotulle tarkkailuluokalle. Euroopan komissio voi käynnistää liiallisen alijäämän menettelyn, josta seuraisi Suomelle lähinnä mainehaittaa. Suurin osa EU-jäsenmaista ei yllä jäsenmaiden itselleen asettamiin velkaantumissääntöihin, eikä sakkojen antamiseen ole vielä koskaan ryhdytty. Sen sijaan tulee paremmin ottaa huomioon mihin velkaa otetaan. Luottamusta rakennetaan yhteisiä sääntöjä noudattamalla. Sääntöjen tulee kuitenkin paremmin huomioida kriisitilanteet, jotka aiheuttavat epävakautta talouteen.
Suomen tulee olla EU:ssa proaktiivinen toimija. Vaikuttamista tehdään ennakoiden, osallistuen aktiivisesti tulevien päätösten valmisteluun ja verkostoitumalla kaikkien tarvittavien tahojen kanssa. Tavoitteiden on oltava kunnianhimoisia ja tulosten läpinäkyviä. Rahoitusinstrumenttien suunnittelussa ja kohdentamisessa tulee jo valmisteluvaiheessa paremmin ottaa huomioon Suomen erityispiirteet ja tarpeet.
Mielipiteet ja toiminta tulee pitää erillään. Demokratian perusarvoihin kuuluu mielipiteen vapaus.
Yksimielisyysvaatimus aiheuttaa haasteita, kuten kävi kun Unkari viivytteli Ukrainan 50 miljardin euron tukipakettia. Toisaalta yksimielisyysvaatimus on pienen maan, kuten Suomen turva. Määräenemmistöpäätöksiä voitaisiin ottaa käyttöön tarkasti rajatuissa kysymyksissä koskien muun muassa ulkopolitiikkaa, korruptiota ja veronkiertoa. Unkarin kaltaisiin tilanteisiin tulee puuttua kehittämällä EU:n sanktiojärjestelmää, jotta turvaamme demokratian ja länsimaisten arvojen toteutumisen kaikissa jäsenmaissa.
Maailman meriin on päätynyt 150 miljoonaa tonnia muoviroskaa. EU:n direktiivi on osa kuorman vähentämistä. Koska Suomessa on erinomainen panttiin perustuva palautusjärjestelmä on uudesta sääntelystä kuitenkin koitunut suomalaiselle panimoteollisuudelle, kaupan alalle ja kuluttajalle lähinnä haittaa hyvistä tarkoitusperistä huolimatta. Suomi ehdotti pullonpalautusvelvoitteen säätämistä kaikkiin EU-maihin, joka olisi kunnianhimoisempi ja parempi ratkaisu.
Vahva ja yhtenäinen Eurooppa on jokaisen jäsenmaan etu, kun teemme yhteistyötä suurvaltojen kanssa. Jokaisella jäsenmaalla on oma kansallinen kulttuuri, jota tulee vaalia.
Vapaa kauppa ja liikkuvuus, yhteinen turvallisuus ja elinvoimainen ympäristö ovat arvokkaita osia hyvinvoivaa demokratiaa. Verraten Brexitin vaikutuksiin Britanniassa ja Suomen sijaintiin Euroopan reunalla, ei yksin jääminen ole vaihtoehto. Jäsenyyden hinta tulee meille monikertaisesti takaisin.