Ehdokkaan Oona Hagman tiedot

Kuvassa Rkp -puolueen ehdokas Oona Hagman
Oona Hagman RkpNro 89
Perustana oikeudenmukaisuus ja turvallisuus. Uutta näkemystä, vastuullista ja läpinäkyvää päätöksentekoa! Yhteisö | Yrittäjyys | Ympäristö
Sosiaalinen media:
Ikä:42
Paikkakunta:Helsinki
Kunta:country
Ammatti:Yrittäjä
Koulutus:Lukio/ammattikoulu
Kielitaito:Ruotsi (äidinkieli), Suomi (äidinkieli), Englanti (sujuva), Saksa (tyydyttävä)
Kuvausteksti:Olen vastuulliseen markkinointiin ja viestintään keskittyvä yrittäjä. Työkokemukseni yli 20-vuoden ajalta muodostuu pääosin yksityis- ja startup-yrittäjyydestä. Perheeseni kuuluu kaksi aikuista, neljä ihanaa teiniä ja kaksi iloista koiraa. Politiikassa vaikutan Helsingin kaupungin varavaltuutettuna, Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa, Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnassa ja Digitalisaatiotoimikunnassa. Poliittisen työni keskiössä ovat nuorten ja perheiden hyvinvointi, kannattava yrittäjyys ja työelämä sekä elinvoimainen ympäristö. Vastuullisilla teoilla menestymme yhdessä!

Vastaukset vaalikoneeseen

Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.

Kysymysteema: Ulko- ja turvallisuuspolitiikka
Venäjältä takavarikoitu omaisuus tulisi käyttää Ukrainan tukemiseen.
Oona Hagman

Takavarikoitua omaisuutta ei voida käyttää ilman kansainvälisen tuomioistuimen päätöstä tai YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa. Varoja on tällä hetkellä arvioiden mukaan 300 miljardia dollaria. Meidän tulee varmistaa, ettei varoja palauteta Venäjälle ilman selkeitä ehtoja sodan loppumisen jälkeen. Yhdysvaltain oikeus teki asiasta päätöksen ja ohjasi maan jäädyttämät kuusi miljardia Ukrainaan. Euroopassa päätös olisi oikeudenmukainen Ukrainan tukemiseen, mutta lisäisi samalla vakavia jännitteitä ja konfliktien eskaloitumista Euroopan ja Venäjän välillä.

EU:n Venäjän vastaiset pakotteet eivät toimi.
Oona Hagman

Arvioiden mukaan Venäjän talous kasvaa Euroopan unionin taloutta voimakkaammin. Pakotteet eivät toimi ja niitä pystytään kiertämään. Meidän tulee koventaa toimiamme, jotta pystymme nykyistä paremmin vaikuttamaan sodan loppumiseen. Myös Kiina tulee saada yhteistyöhön kriisin ratkaisemiseksi.

EU:n on otettava yhteistä velkaa Ukrainan tukemiseksi.
Oona Hagman

EU:n on tuettava Ukrainaa monipuolisesti. Yhteisellä rahoituksella pyrimme välttämään kriisin eskaloitumista entisestään. Varojen käyttöä tulee seurata reaaliaikaisesti ja tarkasti.

Äärioikeiston nousu on turvallisuusuhka Euroopalle.
Oona Hagman

Kansansuosion tavoittelu kansankiihotuksellisin keinoin on uhka demokratialle. Populistiset puolueet lisäävät usein jännitteitä, jotka heikentävät EU:n yhtenäisyyttä ja vaikeuttaa päätöksentekoa. Monet populistiset puolueet vastustavat Eurooppalaista yhteistyötä edistäen nationalistisia tai autoritaarisia arvoja, jotka ovat ristiriidassa EU:n perusarvojen kanssa. Avoimen kaupan vastustaminen heikentää EU:n taloudellista kilpailukykyä ja vaikuttaa sen kykyyn edistää taloudellista kasvua ja työllisyyttä. Meidän on tärkeää varmistaa Euroopan unionin vakaus ja menestys tulevaisuudessa.

EU:n pitää maksaa Suomen ja Venäjän välinen raja-aita.
Oona Hagman

Raja-aitoja on käytössä useissa Euroopan reuna-alueilla sijaitsevissa valtioissa. Niiden tarkoitus on tehostaa rajavalvontaa välineellistetyn tai laittoman maahantulon tilanteissa. Pelkillä aidoilla ei rajaturvallisuutta ratkaista, mutta tietyillä alueilla ne helpottavat valvontaa. Rahoitusta tulee hakea EU:n rajaturvallisuuden rahastosta, jonka tehtävä on laillisten rajanylitysten ja matkustamisen sujuvoittaminen ja turvallisuusriskien ennakointi ja ehkäisy.

Nato riittää takaamaan EU:n turvallisuuden.
Oona Hagman

Turvallisuutta rakennetaan parhaiten niin kansallisesti, Pohjoismaisella yhteistyöllä, yhtenäisessä Euroopassa kuin Natossa. Yhteisen puolustuksen eri alueet on sovittava saumattomasti yhteen, jottemme rakenna kallista päällekkäistä hallintoa ja hidasta päätöksentekoa.

Donald Trumpin valinta presidentiksi heikentäisi Euroopan ja Suomen turvallisuutta.
Oona Hagman

Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.

Sota EU-maan ja Venäjän välillä on todennäköinen seuraavan viiden vuoden aikana.
Oona Hagman

Niin kauan kun Venäjä jatkaa laitonta hyökkäyssotaansa Ukrainassa on sodan uhka myös muissa Euroopan maissa mahdollinen. Siksi on perusteltua panostaa puolustukseen, kuten olemme tehneetkin. Sen sijaan pelon lietsomista tulee välttää. Meillä on Naton ja yhtenäisen Euroopan myötä vankat valmiudet kriisitilanteisiin. Meidän on myös tehtävä kaikkemme, jotta tämä skenaario ei toteudu.

EU:n pitää löytää ratkaisu, jolla torjutaan jäsenmaiden rajoilla tapahtuva välineellistetty maahanmuutto.
Oona Hagman

Välineellistettyyn maahanmuuttoon ei ole EU:ssa riittävästi varauduttu. Tarvitsemme pakolaispolitiikkaan kokonaisuudistuksen, joka vastaa nykyisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin ennakoivasti ja ennaltaehkäisevästi.

Ukraina pitää ottaa EU:hun, vaikka sota olisi edelleen käynnissä, eikä maa täyttäisi kaikkia jäsenyyskriteerejä.
Oona Hagman

EU:n on tuettava Ukrainaa monipuolisesti ja Ukraina voidaan hyväksyä Euroopan unionin jäseneksi heti, kun se täyttää jäsenille asetetut poliittiset ja taloudelliset kriteerit. Vaatimuksista ei voida joustaa, sillä vaatimusten tarkoituksena on estää EU:n ajautuminen taloudelliseen, tai toiminnalliseen kriisiin sekä turvata demokratia joka kunnioittaa ihmisoikeuksia, vähemmistöjen oikeuksia, oikeusvaltioperiaatetta ja yhteisiä ympäristötavoitteita. Jäsenyyteen liittyvä prosessi on monivaiheinen ja se kestää useita vuosia, jonka aikana ehdokasmaan on osoitettava sitoutumista ja kykyä noudattaa EU:n vaatimuksia.

EU on riittävän uskottava ja yhtenäinen vastavoima aggressiiviselle Putinin Venäjälle.
Oona Hagman

Turvallisuutta rakennetaan parhaiten niin kansallisesti, yhtenäisessä Euroopassa kuin Natossa. Yhteisen puolustuksen eri alueiden on sovittava saumattomasti yhteen, jottemme rakenna kallista päällekkäistä hallintoa ja hidasta päätöksentekoa. Meidän tulee vahvistaa Euroopan yhtenäisyyttä suhteessa ulkovaltoihin.

Kysymysteema: Ilmasto ja luonto
Jäsenmaiden pitää saada itse päättää omista metsähakkuistaan.
Oona Hagman

Metsät ovat maamme ainutlaatuinen luonnonvara ja niillä on valtava luonto-, ilmasto- ja talousarvo. Talousmetsää on n. 86% metsäpinta-alasta ja niistä hakataan vuosittain n. 1,5%. Suomalainen metsä ansaitsee suunnitelman, jossa sitä kunnioitetaan. Hakkuissa tulee avohakkuiden sijaan suosia jatkuvaa kasvatusta, jolloin metsän monimuotoisuus säilyy ja tuotot etenkin pidemmällä aikavälillä tuntuvasti nousevat. Lisäksi Suomen tulee panostaa korkean jalostusasteen tuotteisiin. Puukuiduilla pystytään jo nyt korvaamaan muovin ja kankaan kaltaisia tuotteita ja kehitys etenee huimin harppauksin. EU:n ympäristöpolitiikan tulee huolehtia yhteisistä suurista linjauksista ja tukea vastuullista metsätaloutta.

Uusien bensiini- ja dieselautojen myynti EU:ssa päättyy 2035. Se on liian aikaisin.
Oona Hagman

Ilmastonmuutos on ihmiskunnan tärkeimpiä ratkaistavia haasteita. Vahvaan ohjauspolitiikkaan sekä vihreään teknologiaan ja teollisuuteen tulee panostaa. Yrityksiä, työllistymistä, taloutta ja ihmisten arkea ajatellen sopeutuminen muutokseen tarvitsee enemmän aikaa kuin mitä suorat kiellot vaatisivat. Vety ja biokaasu toimivat polttomoottorilla ja siitäkin näkökulmasta täyskielto ei yleensä ole oikea ratkaisu.

EU tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä, mutta tavoite on karkaamassa. EU:n pitää ajaa kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa, jotta tavoitteeseen päästään.
Oona Hagman

Hiilineutraalius on välttämätöntä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Samalla poistamme riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Eurooppalaiset yritykset ovat investoineet voimakkaasti uusiin teknologioihin ja myös markkinat toivovat asetettujen tavoitteiden mukaista toimintaa. Suomessa kehitetyt ratkaisut ja teknologiat ovat tulevaisuuden vientivaltteja. Ympäristö- ja luontoarvoista ei tarvitse joustaa, kun rakennamme johdonmukaisesti vastuullista yhteiskuntaa ympäristölle kestävällä tavalla.

Suomea kohdellaan EU:n ilmasto- ja ympäristöpolitiikassa epäoikeudenmukaisesti.
Oona Hagman

Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.

Ydinvoiman merkitystä energiantuotannossa pitää edistää koko EU:n tasolla.
Oona Hagman

Nykytilanne on näyttänyt energiaomavaraisuuden tarpeellisuuden. Uusien voimaloiden osalta meidän tulee tarkemmin arvioida, millä tavalla energiatehokkuus ja varastointi kehittyy tuulivoimassa ja muissa uusiutuvissa energialähteissä. Riippuvuus uraaniin on ongelmallista ja uusilla ydinvoimaloilla ratkaistaan vasta kymmenien vuosien päästä olevaa energiantarvetta.

EU:n pitää vähentää lihantuotannon tukemista.
Oona Hagman

Maataloustuet ovat tärkeitä huoltovarmuuden, kohtuuhintaisen ruoan ja ympäristöystävällisen viljelyn tuottamiseksi. Lihantuotanto ei nykyisessä laajuudessaan ole ympäristön, päästöjen tai tuotannon näkökulmasta terveellä tasolla. Tukia tulee kohdentaa siten, että huomioimme paremmin reilun kaupan, ympäristön ja kokonaistalouden tarpeet. Miten EU:n myöntämiä tukia eri kohteille seurataan ja miten niiden vaikutusta mitataan? Onko meillä suomalaisilla ja meidän valtionhallinnolla kokonaiskuvaa tukien tehokkuudesta?

Kysymysteema: Talous
Suomi toimii liian kiltisti ja tunnollisesti EU:n talouskysymyksissä.
Oona Hagman

Ehdokas ei ole perustellut vastaustaan.

EU:n taloudellista riippuvuutta Kiinasta pitää vähentää, sillä Kiina on Euroopalle turvallisuusuhka.
Oona Hagman

Vastuullista kaupankäyntiä tulee tukea, riippuvuuksia vähentää ja turvallisuusuhkia torjua. Toimiva talous ja työllisyys vaativat avoimia ja reiluja, mutta ennen kaikkea oikeudenmukaisia kauppasuhteita. Vahva Eurooppa tarkoittaa sekä vahvoja sisämarkkinoita että vahvaa yhteistyötä globaalien suurvaltojen kanssa.

Suomen pitää luopua eurosta ja palata omaan markkaan.
Oona Hagman

Yhteisvaluutan edut ovat kiistattomat. Se helpottaa kauppaa ja tarjoaa vakautta Suomen rahapolitiikkaan. Vakaus lisää investointeja. Niin kuluttajat kuin yritykset hyötyvät kaupan helpottumisesta. Haasteena ovat velkakriisit, jonka vuoksi tuleekin edistää selkeitä ja oikeudenmukaisia talouspolitiikan sääntöjä.

Suuri osa jäsenmaista - Suomi mukaan lukien - rikkoo EU:n finanssipoliittisia sääntöjä. Sääntöjä pitää höllentää, jotta muun muassa Suomen ei tarvitse säästää niin paljon.
Oona Hagman

Liian kova talouskuri ei saa nousta investointien ja kasvun esteeksi. Suomessa hallitus on perustellut kovia leikkauksia ja verojen korotuksia muun muassa sillä, että Suomi muuten päätyisi EU:n niin sanotulle tarkkailuluokalle. Euroopan komissio voi käynnistää liiallisen alijäämän menettelyn, josta seuraisi Suomelle lähinnä mainehaittaa. Suurin osa EU-jäsenmaista ei yllä jäsenmaiden itselleen asettamiin velkaantumissääntöihin, eikä sakkojen antamiseen ole vielä koskaan ryhdytty. Sen sijaan tulee paremmin ottaa huomioon mihin velkaa otetaan. Luottamusta rakennetaan yhteisiä sääntöjä noudattamalla. Sääntöjen tulee kuitenkin paremmin huomioida kriisitilanteet, jotka aiheuttavat epävakautta talouteen.

Euroopan perällä sijaitseva Suomi on epäonnistunut EU-rahan hankkimisessa julkisiin hankkeisiin.
Oona Hagman

Suomen tulee olla EU:ssa proaktiivinen toimija. Vaikuttamista tehdään ennakoiden, osallistuen aktiivisesti tulevien päätösten valmisteluun ja verkostoitumalla kaikkien tarvittavien tahojen kanssa. Tavoitteiden on oltava kunnianhimoisia ja tulosten läpinäkyviä. Rahoitusinstrumenttien suunnittelussa ja kohdentamisessa tulee jo valmisteluvaiheessa paremmin ottaa huomioon Suomen erityispiirteet ja tarpeet.

Kysymysteema: Päätöksenteko
Venäjään myönteisesti suhtautuvat EU-maat on suljettava EU:n päätöksenteon ulkopuolelle.
Oona Hagman

Mielipiteet ja toiminta tulee pitää erillään. Demokratian perusarvoihin kuuluu mielipiteen vapaus.

EU:n pitäisi pystyä tekemään päätöksiä, joista jäsenmaat eivät ole yksimielisiä.
Oona Hagman

Yksimielisyysvaatimus aiheuttaa haasteita, kuten kävi kun Unkari viivytteli Ukrainan 50 miljardin euron tukipakettia. Toisaalta yksimielisyysvaatimus on pienen maan, kuten Suomen turva. Määräenemmistöpäätöksiä voitaisiin ottaa käyttöön tarkasti rajatuissa kysymyksissä koskien muun muassa ulkopolitiikkaa, korruptiota ja veronkiertoa. Unkarin kaltaisiin tilanteisiin tulee puuttua kehittämällä EU:n sanktiojärjestelmää, jotta turvaamme demokratian ja länsimaisten arvojen toteutumisen kaikissa jäsenmaissa.

EU:n ei pidä säätää, millaisia pullonkorkkeja jäsenmaissa käytetään.
Oona Hagman

Maailman meriin on päätynyt 150 miljoonaa tonnia muoviroskaa. EU:n direktiivi on osa kuorman vähentämistä. Koska Suomessa on erinomainen panttiin perustuva palautusjärjestelmä on uudesta sääntelystä kuitenkin koitunut suomalaiselle panimoteollisuudelle, kaupan alalle ja kuluttajalle lähinnä haittaa hyvistä tarkoitusperistä huolimatta. Suomi ehdotti pullonpalautusvelvoitteen säätämistä kaikkiin EU-maihin, joka olisi kunnianhimoisempi ja parempi ratkaisu.

EU:n yhteistä päätöksentekoa ja kehittymistä liittovaltioksi on edistettävä.
Oona Hagman

Vahva ja yhtenäinen Eurooppa on jokaisen jäsenmaan etu, kun teemme yhteistyötä suurvaltojen kanssa. Jokaisella jäsenmaalla on oma kansallinen kulttuuri, jota tulee vaalia.

EU-jäsenyys maksoi Suomelle 144 euroa asukasta kohden (vuoden 2022 nettomaksu). Se on hinta, joka jäsenyydestä kannattaa maksaa.
Oona Hagman

Vapaa kauppa ja liikkuvuus, yhteinen turvallisuus ja elinvoimainen ympäristö ovat arvokkaita osia hyvinvoivaa demokratiaa. Verraten Brexitin vaikutuksiin Britanniassa ja Suomen sijaintiin Euroopan reunalla, ei yksin jääminen ole vaihtoehto. Jäsenyyden hinta tulee meille monikertaisesti takaisin.