Ehdokkaan Ilkka Haapaniemi tiedot

Ilkka Haapaniemi
Liberaalipuolue
Nro 554
Painotettu opetus mahdollisimman monelle.
Ikä:
50
Sukupuoli:
Mies
Paikkakunta:
Helsinki
Postinumeroalue:
00100, Helsinki Keskusta - Etu-Töölö
Koulutus:
Ylempi korkea-aste
Liberaalipuolue
Nro 554
Painotettu opetus mahdollisimman monelle.
50
Mies
Helsinki
00100, Helsinki Keskusta - Etu-Töölö
Ylempi korkea-aste
Ehdokkaalla on voimakkaita mielipiteitä suuntiin oikeisto ja liberaalivihreä.
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Kännykät pitäisi kieltää kouluissa myös välitunneilla.
Välitunneilta ei tarvitse kieltää. Vanhempien olisi hyvä pohtia, minkä ikäiselle lapselle kännykkä hankintaan ja minkälaisen esimerkin itse antaa puhelimen käytön osalta.
Varhaiskasvatuksen työntekijöitä pitää houkutella kuntaani palkankorotuksilla.
Varhaiskasvatuksen työntekijöistä on tällä hetkellä pulaa Helsingissä ja tuurajina pitää käyttää henkilöitä, joilla ei ole tarvittavaa koulutusta. Palkkauksen lisäksi pitää parantaa myös muita osa-alueita, jotta työ olisi henkisesti vähemmän kuormittavaa.
Erityisopettajia ja koulunkäyntiavustajia pitää palkata kouluihin lisää, vaikka se tarkoittaisi kuntaveron korotusta.
Koulutus ei ole se osa-alue, josta pitäisi säästää. Muita huomattavasti vähemmän tärkeitä säästökohteita kyllä löytyy ja Helsingin toimintoja pystyy myös tehostamaan ilman, että sillä on vaikutusta palveluihin. Koska peruskouluikäisten määrä tulee kasvamaan, myös tarve erityisopettajille ja koulunkäyntiavustajille tulee kasvamaan, mikäli erityisen tuen tarpeeseen johtaviin syihin ei pystytä vaikuttamaan. Laadukkaaseen varhaiskasvatukseen varmasti osaltaan auttaisi.
Jos kunnan taloustilanne on heikko, teattereiden ja orkestereiden tuesta voi karsia.
Mikäli kunnan taloustilanne on niin hyvä, että varoja olisi jaettavaksi teattereiden ja orkestereiden tukemiseen, pitää laskea kunnallisveroa, jotta kuntalaiset pystyvän paremmin osallistumaan mm. kulttuuriharrastuksiin.
Lähikirjastojen rahoitus on pidettävä nykytasolla, vaikka kunnassani etsittäisiin säästökohteita
Säästökohteita löytyy varmasti muualtakin, mutta yleisesti kuntien toiminnassa on varmasti paljon mahdollisuuksia tehdä asioita järkevämmin ja tuskin kirjastoala on tästä poikkeus.
Kuntani veroprosentin on pysyttävä ennallaan, vaikka olisi paineita menojen kasvattamiseksi.
Veroprosenttia varmasti pystyisi jopa laskemaan ilman, että perustehtävät vaarantuisivat, jos karsittaisiin perustehtäviin kuulumattomat menoerät pois ja tehostettaisiin muutoin toimintaa.
Kuntaani pitää houkutella vihreän siirtymän investointeja, kuten tuulivoimaa, aurinkovoimaa tai vähäpäästöisiä tehtaita.
Täysin eri mieltä, jos houkuttelulla tarkoitaan sitä, että näitä investointeja pitäisi tukea rahallisesti. Näiden mahdollisten investointien toteutumista ei kuitenkaan liian tiukalla kaavoituksella tai byrokratialla pidä estää tai hankaloittaa.
Kunnassani pitää toimia niin, että asuinalueet eivät eriydy liikaa toisistaan asukkaiden varallisuuden tai etnisen taustan mukaan.
Tähän kaavoitus ja oppimismahdollisuuksien parantaminen kouluissa on paras vaihtoehto pitkällä tähtäimellä.
Kuntani on pyrittävä saamaan muuttovoittoa ulkomailta väestön vähenemisen estämiseksi.
Tämä on tärkeää myös siksi, että saadaan tarvittavaa osaamista ulkomailta.
Rakentaminen on sallittava luontoalueille, jotta asuntojen hinnat pysyvät kohtuullisina.
Rakentamista pystytään edistämään paljon myös ilman merkittäville luontoalueille rakentamista. Kaavoituksen sääntelyä pitäisi purkaa ja mm. mahdollistaa korkeampi rakentaminen
Helsinki kasvaa liian nopeasti.
Helsinki kasvaa hyvin maltillisesti.
Helsinkiin pitää rakentaa enemmän uusvanhan arkkitehtuurin mukaisia asuintaloja harjakattoineen.
Omaa silmääni nämä miellyttävät, mutta rakentamisen pitäisi tapahtua markkinaehtoisesti.
Nastarenkaat pitää kieltää ydinkeskustassa ilmanlaadun vuoksi.
Tietullit ovat mielestäni parempi tapa säännellä autoilua keskustassa ja tietullit voivat olla korkeammat autoille, joissa on nastarenkaat.
Polttomoottoriautoilua pitää rajoittaa tulevalla valtuustokaudella Helsingissä ilmastopäästöjen vähentämiseksi.
Tietullit ovat mielestäni parempi tapa säännellä autoilua keskustassa ja tietullit voivat olla korkeammat polttomoottorikäyttöisille autoille.
Helsingissä pitää ottaa käyttöön huumeiden käyttöhuoneet, jos laki sen mahdollistaa.
Tämä tulisi kokeilla ja kokeilun oppien ja tuloksien jälkeen tehdä päätökset jatkosta.
Helsingin pitäisi periä terveyskeskusmaksu.
Ei ainakaan ennen kuin kaupungin ydintoimintaan kuulumattomista kuluista on luovuttu ja sosiaali- ja terveysalan kulurakennetta järkevöitetty
Husin erikoissairaanhoidosta pitää säästää enemmän, jotta peruspalvelut pysyvät elossa.
Ei ainakaan ennen kuin kaupungin ydintoimintaan kuulumattomista kuluista on luovuttu ja sosiaali- ja terveysalan kulurakennetta järkevöitetty.
Helsingin pitää tarjota ilmaisia kuukautistuotteita alle 25-vuotiaille.
25-vuotta on keinotekoinen ikäraja ja perusturva takaa perustarpeiden hankinnan.
Jos on pakko valita, on parempi korottaa veroja kuin leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia.
Julkisissa palveluissa on paljon tehostettavaa ilman, että ne kärsivät. Lisäksi julkisissa palveluissa on myös paljon palveluita, jotka eivät kuulu julkisen puolen perustehtäviin.
Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita.
Suomessa tuloerot eivät ole suuret.
Valtion pitäisi puuttua nykyistä voimakkaammin markkinoiden toimintaan, jotta talous olisi kaikille reilu.
Valtion pitäisi puuttua mahdollisimman vähän markkinoiden toimintaan. Tällä hetkellä valtion puuttuminen näkyy lähinnä kilpailua vääristävänä siten, että pienten ja aloittavien yritysten mahdollisuus päästä markkinoille on hankalaa.
Suomessa on liian helppo elää sosiaaliturvan varassa.
Sosiaaliturvan varassa eläminen ei varmastikaan monelle ole kovin helppoa, mutta sosiaaliturvan rakenne tietyissä tapauksissa osittain rankaisee siitä, että tekee esimerkiksi osa-aikaista työtä.
Valtion ja kuntien omistusta yritystoiminnassa tulisi vähentää.
Valtion ja kuntien tulisi omistaa vain luonnollisia monopoleja tai yrityksiä, jotka tuottavat hyödykkeitä, joita markinoilta ei muuten löydy.
Suomen muuttuminen aiempaa monikulttuurisemmaksi ja monimuotoisemmaksi on hyvä asia.
Kokonaisuutena se on erittäin hyvä asia.
Kristilliset arvot ovat hyvä pohja poliittiselle päätöksenteolle.
Uskontoon pohjaaminen päätöksenteossa ei ole toivottavaa. Siltä osin kuin kristilliset arvot ovat yhteisiä riippumatta katsomukseen, ne toki ovat hyviä.
Sukupuolen moninaisuus pitäisi ottaa huomioon Suomessa nykyistä paremmin.
Ja minusta tämä tarkoittaa sitä, että sukupuolen ei pitäisi kuulua valtiolle, hyvinvointialueille tai kunnille.
Tottelevaisuus ja auktoriteettien kunnioittaminen ovat tärkeimmät arvot, jotka lapsen tulee oppia.
Esimerkiksi uteliaisuus, suvaitsevaisuus ja omanarvontunto ovat paljon parempia arvoja.
Suomen pitäisi vähentää omia päästöjään riippumatta siitä, mitä muut maat tekevät.
Kyllä ja kehittää teknologiaa ja tuotantotapoja siten, että myös muut maat voivat niitä hyödyntää. Tämä on Suomelle mahdollisuus ja sitä paitsi muutakaan vaihtoehtoa ei pitkällä tähtäimellä ole.
Poliitikkojen on asetettava Suomen ja suomalaisten etu kaiken muun edelle.
Jos kysymyksen ymmärtää niin, että päätöksissä on otettava huomioon Suomen ja suomalaisten etu pitkällä tähtäimellä, niin kyllä. Jos taas kyse on esimerkiksi siitä, pitääkö suomalaisilla olla etuoikeus työpaikkoihin tai voidaanko päästöjä jättää vähentämättä, koska joku muu jossain ei myöskään vähennä päästöjä, niin ei.
Ympäristön etu tulisi asettaa talouskasvun ja työpaikkojen luomisen edelle, jos ne ovat keskenään ristiriidassa.
Isoissa kysymyksissä kyllä ja esimerkiksi haittaverot tai päästöjen verotus olisivat hyviä välineitä tähän. Talouskasvu ja työpaikat eivät kuitenkaan välttämättä ole aina ristiriidassa ympäristökysymysten kanssa.
Vahva johtaja on Suomelle hyväksi, vaikka hän toimisi sääntöjen rajamailla saadakseen asioita tehtyä.
Vahva johtaja varmasti on hyvä, mutta sääntöjen rajamailla toimiminen riippuu pitkälti siitä, mitä asioita tehdään.
Koko Suomi tulee pitää asutettuna, vaikka siitä koituisi kustannuksia.
Ihmisillä pitää olla vapaus valita asuinpaikkansa.
Suomen kaupungistuminen on hyvä asia.
Jossain vaiheessa varmastikin kaupungistuminen vaihtuu siihen, että muutetaan kaupungin lähialueille. Sekin on hyvä asia.