Ehdokas arvokartalla
Ehdokkaalla on voimakkaita mielipiteitä suuntiin vasemmisto ja liberaalivihreä.
Vastaukset vaalikoneeseen
Tässä näet ehdokkaan vastaukset vaalikoneen kysymyksiin.
Jälleenrakentamisella rakennetaan vakautta ja rauhaa. Jotta Ukrainaan saadaan sodan jälkeen vakaa yhteiskunta ja ukrainalaisille luottamus tulevaisuuteen sekä mahdollisuus palata kotimaahan, on tärkeää olla tukemassa jälleenrakennusta. Jälleenrakentamisessa rakennetaan sekä asunnot ja koko kaupungin infrastruktuuri, mutta samalla myös toivottavasti uutta modernimpaa ja demokraattisempaa yhteiskuntaa. On tärkeää, että siinä vaiheessa länsi on vahvasti mukana.
Vahvalla suomalaisten mandaatilla (gallup-kyselyiden perusteella) sekä selkeällä eduskunnan enemmistöllä on päätetty hakea Naton jäsenyyttä. Tähän päätökseen liittyy myös se, että on sitouduttava Naton puolustusmäärärahan tavoitteeseen. Meistä monilla vuosi sitten karisi luottamus siihen, että Eurooppaan ei enää tule sotaa. Tilanne on edelleen epävarma ja sota käynnissä. Toivoisin, että maailma olisi sellainen, että puolustusmenoihin ei tarvitsisi käyttää niin suurta osuutta valtion rahoista, mutta tällä hetkellä ja Nato-jäsenyyden lähestyessä meidän on mielestäni syytä tässä vaiheessa käyttää puolustukseen Naton edellyttämä osuus valtion taloudesta.
Koulutuksen on pidettävä vahvana ja nuoret hyvinvoivina. Sillä saamme osaavia ja jaksavia tulevaisuuden työntekijöitä ja yhteiskunnan rakentajia. Tällä hetkellä meillä on jopa n. 30 oppilaan luokkia, eikä ryhmän koossa huomioida oppilaiden tuen tarvetta. Avustajia ei luokissa juurikaan ole. Kaksi opettajaa voivat toki jakaa opetusta varten ryhmiä pedagogisesti järkeväksi katsomallaan tavalla. Luokkakoon määrittelyssä erityistä tukea tarvitsevat sekä alle vuoden sisällä maahan muuttaneet on laskettava vähintään kertoimella 2, tehostettua tukea saavat sekä 1-3 vuotta Suomessa olleet kertoimella 1,5. Alkuopetuksen luokkakoko / opettaja korkeintaan 18 oppilasta ja 3-9 luokilla 20. Nykyiseen lakiin on kirjattu oppilaan oikeus tarvitsemaansa tukeen. Tämä on saatava kuntia sitovaksi.
Käyttöhuoneilla voidaan suojella päihderiippuvaisten terveyttä ja estää kuolemia. Käyttöhuoneissa voidaan tarjota puhtaita neuloja ja tietenkin samalla myös neuvoa, mihin voi mennä yöksi ja mistä saa apua. Käyttöhuoneiden myötä todennäköisesti myös julkisilla alueilla huumeiden käyttö vähenisi ja turvallisuuden tunne lisääntyisi. THL on arvioinut, että käyttöhuoneet voivat vähentää myös huumeiden julkisesta käytöstä naapurustolle koituvia haittoja, kuten käyttövälinejätettä.
Moni uusista sote-alueista on tällä hetkellä rahoitusvajeen vuoksi pulassa. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS tarjoaa ensiluokkaista erikoissairaanhoitoa, mutta nykyisellä rahoitusmallilla hoidon laatu ei pysy ennallaan. Nyt jo lapsia lähetetään sydänleikkauksiin Tanskaan ja syöpiä jää tunnistamatta ajoissa, joilloin hoidotkin viivästyvät. Olisi tärkeää vahvistaa myös perusterveydenhuoltoa sekä sosiaalipalveluita. Se tiedetään, että jos hoitoa sairauteen saa ajoissa, hoito on halvempaa ja onnistutaan monesti välttämään kalliimpi erikoissairaanhoito. Lastensuojelu, vanhusten palvelut, vammaisten tuki ja kuntoutus vain muutamia mainitakseni ovat tällä hetkellä pahasti ruuhkautuneet. Tulee kalliiksi yhteiskunnalle, jos emme pidä asukkaista huolta ja eläkkeeseen asti työkunnossa.
Nuorisorikollisuus on lähes aina seuraus nuoren tilanteesta ja pahoinvoinnista. Nuorisorikollisuutta ehkäistään parhaiten vahvistamalla varhaiskasvatusta, kouluja ja lastensuojelua sekä lasten, nuorten ja perheiden tukea. Matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita ja sosiaaliohjausta pitäisi olla aikaisemmassa vaiheessa saatavilla. Lapsille ja nuorille tarvitaan hoitotakuun kaltainen tukitakuu. Oppimisen tuloksissa näkyy oppilaan kotitaustan vaikutus. Kodeissa paikataan osaamiseen jääviä aukkoja ja osa vanhemmista pystyy tähän paremmin kuin toiset. Yhteiskunnan on ehkäistävä eriarvoistumista. Meidän on varmistettava, että lapsi saa tarvitsemansa tuen, löytää omat vahvuutensa ja luottamuksen siihen, että oma polku löytyy. Ennaltaehkäisy on tehokkain keino nuorisorikollisuuden kitkemiseen.
Ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa on vuonna 2016 lyhennetty. Monilla aloilla uuden työn löytäminen voi olla haastavaa ja erityisesti jo ikääntyneemmille työntekijöille. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaus lisäisi arjen haasteita ja köyhyyden riskejä, jolloin työnhaku vaikeutuu ja aikaa menee enemmän toimeentulo- ja asumistukihakemusten kirjoittamiseen. Tärkeää on helpottaa mahdollisuuksia omaehtoiseen jatkokouluttautumiseen työttömyysturvalla ja näin helpottaa mahdollisuuksia myös työllistymiseen. Meillä on myös paljon aloja, joissa on pätkätyöllisyyttä, jolloin toimeentulo on epävarmaa. Ansiosidonnainen työttömyysturva tuo nimensä mukaisesti turvaa ja rohkeutta hakea oman alan töitä ja pysyä alansa työmarkkinoiden käytettävissä.
Meillä on nyt jo monilla aloilla työvoimapula ja tilanne tulevaisuudessa vain heikkenee. Olisi tärkeää saada työntekijöitä ulkomailta ja samalla tarjota myös työntekijöiden perheille mahdollisuus tulla Suomeen. Taloutemme ja palvelumme eivät pärjää ilman merkittävää lisätyövoimaa ulkomailta. Mielenterveyssyyt on yksi suurimmista yksittäisistä syistä poissaololle työelämästä ja varhaiselle eläkkeelle jäämiselle. Meidän on tärkeää saada lapsesta lähtien tuki toimimaan, jotta saamme kasvatettua hyvinvoivia työikäisiä. Mielenterveys voidaan saada useissa tapauksissa kuntoon, jos huoliin ja haasteisiin pystytään puuttumaan riittävän ajoissa ja tehokkaasti.
Taloutta on ajateltava pitkällä tähtäimellä, ei ainoastaan yhden vaalikauden sykleissä. Tärkeää on tietenkin myös etsiä säästökohteita tai lisätuloa. Esimerkiksi haittaverojen kautta sekä ympäristölle haitallisen tuotannon tukia leikkaamalla on mahdollista saada merkittävää lisätuloa valtiolle. Nykyinen hallitus on onnistunut nostamaan työllisyysluvut ennätyksellisen korkealle investoimalla. Tämä näkyy jo nyt kasvaneena verotuottona valtiolle ja kunnille. Jos palveluita heikennetään, riskinä on päin vastoin se, että talous taantuu ja työllisyys heikkenee.
Palveluista emme voi leikata. Ensisijaisesti on haettava säästöä muualta kuin palveluista. Tässä vastauksessa painopiste minulla kohdassa "muun verotuksen kiristäminen" Esimerkiksi haittaveroja voidaan lisätä terveydelle tai ympäristölle haitallisille tuotteille sekä tuotannolle. Kaivosteollisuudesta hyödyt menevät monesti ulkomaisille kaivosyrityksille. Kaivosverotuksen kiristäminen on myös yksi keino lisätuottojen saamiselle. Tarkentamalla verotusta ja vähentämällä tukea haitalliselta tai epäeettiseltä tuotannolta ja toiminnalta, saadaan myös merkittäviä säästöjä. Palkkojen verotusta voi maltillisesti alentaa etenkin pieni- ja keskituloisilta, jolloin hyöty menee suoraan arjen kulutukseen ja sitä kautta osittain palautuu myös mm. arvonlisäveron kautta valtiolle.
Nyt näyttää toistaiseksi siltä, että pahin energian hintapiikki on ohitettu. Tärkeää on uusiutuviin energiamuotoihin kuten tuulivoimaan panostaminen. Tällä hetkellä tuulivoimalla tuotetaan jo yhden ydinvoimalan verran sähköä ja tuulivoimaa on mahdollista lisätä vielä merkittävästi. On tärkeää myös tukea sekä taloyhtiöiden että omakotitalojen energiaremontteja kuten maalämmön tai aurinkopaneelien asentamista. Tärkeää on myös varmistaa, että energian hinnan noustessa energiayhtiöt eivät hyödy kansalaisten kustannuksella.
Luontokadon torjuminen ja ilmastonmuutoksen pysäyttäminen ovat meidän aikamme elämän ja kuoleman kysymyksiä. Luonnontilaisesta valtion metsästä on suojeltava seuraavalla hallituskaudella merkittävä osa aloittaen vanhimmista metsistä sekä METSO-merkityistä metsistä. Metsien avohakkaaminen lisää humuksen valumista vesistöihin ja tummentaa meidän lampien, järvien ja meren vettä ja vaikuttaa veden eliöstöön. Avohakkuu on myös merkittävä uhka lajien monimuotoisuudelle. Tärkeää onkin asettaa hyvin kunnianhimoinen aikataulu metsien avohakkuun kieltämiselle sekä erillisen hiilimaksun määräämiselle puun polttamiselle lämpövoimaloissa.
Meillä ei ole mahdollisuutta tai oikeutta lykätä hiilineutraaliustavoitteitamme. Suomen toimittava aktiivisesti ja luovasti, jotta hiilipäästöt onnistutaan rajaamaan. Me emme voi lykätä ongelmaa tuleville polville ja elää itse kuin tulevaisuutta ei olisi olemassa.
Ruuhkamaksut kaupungin sisääntuloväylille on hyvä keino vähentää liikennettä tiheästi asutuilla alueilla. Pienhiukkaset, pakokaasut ja kevään sekä alkukesän hiekkapöly on merkittävä terveyshaitta, joka tutkimusten mukaan aiheuttaa vuosittain sairastumista sekä tuhansia ennenaikaisia kuolemia. On tärkeää, että tiheästi asutuilla alueilla autoilua vähennetään. Ruuhkamaksujen yhteydessä on helpotettava liityntäpysäköintiä ja parannettava poikittaisen liikenteen monipuolisia joukkoliikennelinjoja.
Älykkäiden, uteliaiden ja aktiivisten nisäkkäiden pitäminen ahtaissa verkkohäkeissä vain, jotta jotkut ihmiset saisivat koristeita, on eettisesti täysin väärin. Turkistarhaus ei ole mistään näkökulmasta tarkasteltuna oikeutettavaa toimintaa. Turkistarhaajille on tärkeää maksaa korvaus turkistarhan sulkemisesta sekä tarjota tukea kouluttautumiseen ja uuden elinkeinon löytämiseen.
Julkisten palveluiden ja sosiaaliturvan varmistaminen on tärkeä tapa ylläpitää yhteiskuntamme toimintakykyä ja edistää ihmisten pysymistä työ- ja toimintakykyisinä. Sosiaalietuuksista leikkaaminen kohdentuisi kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin kansalaisiin. Tarvittaessa myös veronkorotukset on vaihtoehto silloin, jos muutoin jouduttaisiin leikkaamaan tärkeistä julkisista palveluista.
Tuloilla ei ole kovin paljon tekemistä lahjakkuuden ja ahkeruuden kanssa. Lahjakkaita, ahkeria ja taitavia työntekijöitä on muun muassa varhaiskasvatuksessa, terveydenhuollossa ja peruskouluissa, mutta palkka on selkeästi alle maan keskipalkan. Nyt vaikuttaa siltä, että sitoutuneita ja ahkeria ammattilaisia palkitaan tässä maassa matalalla palkalla. Suuria tuloja saadakseen on oltava tuuria, suhteita ja perinteisesti miesvaltainen ala.
Talouden on oltava reilu sekä globaalisti että täällä kansallisella tasolla. Ihmisoikeudet ja elämiseen riittävä palkkaus on turvattava. Suomen olisi otettava hankintoihin tarkempi tuotanto-olojen seuranta käyttöön, jotta työntekijöiden ihmisoikeudet ja muun muassa lapsityövoiman kielto saataisiin paremmin varmistettua. Tällä hetkellä monet lihavalmisteet ovat merkittävästi kasvisvalmisteita edullisempia. On kuitenkin etenkin tulevia sukupolvia ajatellen reilua, että markkinoita ohjataan muun muassa hinnoittelulla ja tukipolitiikkaa arvioimalla kestävään suuntaan. Ympäristöä kuormittavalle tuotannolle voisi säätää korkeamman verotuksen ja vähentää eläimille ja ympäristölle haitallisen tuotannon tukemista. Reiluutta ei voi mitata ainoastaan ihmisyksilöiden näkökulmasta.
Sosiaaliturvan varassa eläminen tarkoittaa köyhyyttä ja jatkuvaa tukihakemusten täyttämistä. Sosiaaliturvan taso (peruspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki) on yhteensä niin matala, että saa olla hyvin tarkka, että arjesta sen turvin selviää. Tukiviidakossa ja lomakerumbassa ei jokainen selviä ja meillä on paljon myös ihmisiä, jotka eivät saa niitä tukia, joihin olisivat oikeutettuja, koska eivät tiedä tai osaa niitä hakea. Digitalisaatio on monille sekä ikääntyneille että nuorillekin hankalaa ja esteellistä. On tärkeää, että vahvistetaan kaikkien yhdenvertaista mahdollisuutta saada tuki, johon on oikeutettu. Sosiaaliturvalla on suuri merkitys yhteiskunnassamme, sillä tavoitellaan kaikille suomalaisille tervettä, turvallista ja toimintakykyistä elämää.
Yritystoiminta tuo tuottoa tasaisesti valtiolle. Valtion ja kuntien on mahdollista päättää yritysten sijainnista ja toiminnasta myös alueiden elinvoimaisuuden ja työllistymisen etuja ajatellen. Yksityisen yrityksen ainoa tavoite on tuoton maksimointi. Julkisesti omistetun yrityksen avulla voidaan lisäksi tukea tärkeänä pidettyjä aloja tai tulevaisuuden näkökulmasta tarpeellisia aloja. On myös tärkeää, että julkisesti omistetaan huoltovarmuuden kannalta tärkeät yritykset. Mikäli myyntiin päädyttäisiin, olisi tärkeää rahastoida myyntivoitto ja käyttää sitä palveluiden rahoittamiseen.
Kulttuurien moninaisuus on rikkaus. Maailmassa ihmiset nykyään liikkuvat työn, turvan ja paremman elämän toivossa. On tärkeää, että osallisuutta tässä yhteiskunnassa vahvistetaan varmistamalla, että kaikilla on mahdollisuus helposti ja nopeasti päästä opiskelemaan suomea ja työllistymistä tuetaan. On tärkeää varmistaa, että yhteiskuntaa rakennetaan tasa-arvoiseksi niin, että perhetausta ei määrittelisi esimerkiksi oppimistuloksia tai luottamusta tulevaisuuteen. Suomen muuttuminen monimuotoisemmaksi tarkoittaa sitä, että moni uskaltaa ehkä nyt olla avoimemmin oma itsensä. Erilaisuutta meillä on ollut aina, mutta esimerkiksi oma seksuaalinen suuntaus on osan täytynyt piilottaa.
Kristillisistä arvoista lähimmäisestä huolehtiminen sekä ajatus siitä, että jokainen ihminen on yhtä arvokas on keskeinen. Kristillisistä arvoista (ja toki myös yleishumaaneista arvoista) nousee vastuu huolehtia kaikesta elämästä ja ympäristöstä. Välittäminen, huolenpito, tasa-arvo ja erityisesti vastuu heikoimmista ovat keskeisiä kristillisiä arvoja, joiden varaan on hyvä rakentaa poliittista päätöksentekoa. Tässä kysymyksessä on kuitenkin pakko vastata jokseenkin eri mieltä, koska tämä tulkitaan perinteisenä konservatiivi-liberaali -akselia mittaavana kysymyksenä, vaikka niin ei mielestäni pitäisi olla.
Meillä on vielä matkaa siihen, että kaikki olisivat sukupuolestaan riippumatta tasa-arvoisessa asemassa. Suomen on oltava maa, jossa kaikki ovat tasa-arvoisia sukupuolestaan riippumatta.
Selkeitä rajoja ja sääntöjä tarvitaan, mutta niistä ei ole hyötyä ilman kuuntelua, keskustelua ja rohkaisemista. On tärkeää, että kotona vanhemmat päättävät monista asioista kuten puhelimen käytöstä,kotiintuloajoista, koulutehtävien huolehtimisesta ja useista arkisista asioista. Lapsen vastuu ja vapaus laajenevat iän myötä. Ilman luottamusta ja vastuun ottamista ei vapauksia voi lisätä. Monilla työelämä uuvuttaa, eikä voimavaroja riitä kotiin. Silloin on vaikea asettaa lapselle sopivia rajoja, on vähiten uuvuttavaa joustaa. Vanhempien tukea on vahvistettava. Nuoruuteen kuuluu nykyään paljon meille vanhemmille vierasta. Olen tehnyt aloitteen perhevalmennuksesta murrosikäisten nuorten vanhemmille. https://www.hel.fi/static/public/apk/nuortjoh3/0D6FCC9E-18AA-42EC-B363-E4792CFCA256/Liite.pdf
Suomi on kuulunut niihin maihin, jotka ovat luoneet oman kasvun kuluttamalla luonnonvaroja ja saastuttamalla. On meidän vastuulla myös korjata tilannetta aktiivisilla toimilla päästöjen vähentämiseksi. Myös maan taloutta ajatellen on tärkeää olla osaava edelläkävijä. Tulevaisuudessa ilmastoa suojeleva toiminta takaa myös taloudellisen menestyksen.
Suomi ei ole muusta maailmasta irrallisessa kuplassa, vaan moni asia, joka on muiden maiden etu, on myös suomalaisten ja Suomen etu.
Hyvin harvoin nämä ovat ristiriidassa. Pitkällä tähtäimellä talouden tuottavuus kärsii, mikäli emme huolehdi hiilinieluista ja luonnon monimuotoisuudesta. Jo nyt Suomen on maksettava miljardikorvauksia siitä, että metsää on kaadettu niin paljon, että hiilinielumme ovat vähentyneet sovitusta. Ilman ympäristöstä huolehtimista ei talouden tuottavuuttakaan ole kuin lyhyellä tähtäimellä. Mikäli emme löydä riittävästi keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiselle sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti myös taloudelliset riskit, epävarmuus ja köyhyys osassa maailmaa kasvavat.
Vahva johtaja kuuntelee ja toimii demokraattisesti. Epävarman ja huonon johtajan merkki on tehdä päätöksiä välittämättä muiden mielipiteistä. Sellainen päätös on harvoin vahva pitkällä tähtäimellä. Esimerkisi Marin, Niinistö ja Haavisto odottivat ja kävivät keskustelua Nato-kannoista. Vasta yhtenäinen kansan ja eduskunnan kanta riitti tekemään vaikean päätöksen, jonka takana on voitava seisoa jatkossakin.
Suuret kaupungin maksavat tällä hetkellä kunnille, joissa oma tuotto ei riitä kattamaan palveluiden kustannuksia. Tarvitsemme myös elävää maaseutua ja on tärkeää varmistaa, että opiskelumahdollisuuksia on toiselta asteelta lähtien saatavilla tiheästi. Nykyistä lukioiden ja ammattioppilaitosten määrää ei tule vähentää. On tärkeää, että opiskelumahdollisuuksia on eri puolilla Suomea. Samalla on kuitenkin varmistettava, että erityisesti pääkaupunkiseudulla on riittävästi opiskelupaikkoja suhteessa tarvittuun työvoimaan. Pääkaupunkiseudulla on myös merkittävästi enemmän sosiaalisia haasteita ja esimerkiksi lähes kaikki maan asunnottomat. Puolet koko Suomen maahanmuuttajalapsista asuu pääkaupunkiseudulla. On tärkeää varmistaa,että pääkaupunkiseudulla riittää rahoitus palveluiden varmistamiseen.
On tärkeää, että koulutus- ja työpaikkoja on eri puolilla maata sekä pienemmissä kunnissa että suuremmissa kaupungeissa eikä pakkoa kaupunkiin muutolle ole. Kaupungistuminen nostaa asumisen hintoja ja lisää painetta rakentamiselle sekä lähiluonnon ja metsien hakkuille. Kaupungeissa liikkuminen joukkoliikenteellä on toki helpompaa ja palvelut lähempänä ja helpommin saatavilla kuin pienillä paikkakunnilla, jolloin eläminen on ekologisempaa. Kaupungin väistämättä kasvavat. Ihmisten hyvinvointi on riippuvaista myös lähiluonnosta ja vehreydestä myös asutusten keskellä. On tärkeää varmistaa, että kaupunkeja rakennetaan ihmisten hyvinvoinnin eri tekijät huomioiden. Rakentamisessa tulisi aktiivisemmin säilyttää vanhaa puustoa ja kallioita ja huolehtia vehreydestä myös talojen väleissä.